(Napisane 11.07.2011)

W mediach przetoczyły się sensacyjne informacje o nowym sondażu, do którego wyników „dotarł” Wprost, np.:

wiadomosci.wp.pl/kat,1342,title,Zaskakujacy-sondaz-PO-ma-z-kim-przegrac,wid,13584827,wiadomosc.html,

wiadomosci.gazeta.pl/Wiadomosci/1,80271,9925499,Wybory_2011__Inicjatywa_prezydentow_czarnym_koniem.html.

Czy można wierzyć wynikom tego sondażu? IMHO zdecydowanie nie.

W linku z WP (tego brak już w gazecie) czytamy: „Pytania stawiane respondentom ankieterzy poprzedzali jednak wstępem, w którym wyjaśniali, na czym ma polegać inicjatywa firmowana przez Rafała Dutkiewicz i innych prezydentów.”

I to jest klucz do całości informacji. Jeżeli badanemu przedstawiono najpierw pomysł, który na pierwszą chwilę jest interesujący, to część będzie skłonna powiedzieć tak. Jeżeli jednak tego wstępu by nie było, to poparcie wyniosłoby zapewne blisko okrągłego 0, bo praktycznie nikt z ankietowanych nie wiedziałby o tej inicjatywie.

Gdzie tkwi manipulacja? W interpretacji wyników:

1. 26% to POTENCJALNI chętni, ale wśród wyborców najpierw musiałaby być powszechna znajomość tej marki.

2. Nie da się dotrzeć z taką informacją do większości wyborców, zwłaszcza brak spotów i plakatów w kampanii to uniemożliwia.

Drugie pytanie, czyja to manipulacja, SMG KRC? Nie, to IMHO klasyczna wrzutka na wzbudzenie zainteresowania ze strony zamawiających sondaż. Zapewne dostali poprawną interpretację wyników od SMG KRC na swój użytek, ale wykorzystali dodatkowo wyniki. W końcu nie da się przecenić ilości osób, do których dotarł news. Ze strony SMG KRC (który uważam za ofiarę w tym przypadku) powinno nastąpić oświadczenie, bo takie prezentowanie wyników to robienie wody z mózgu ludziom i kolejny „argument”, że sondaże kłamią.

PS. Ciekaw jestem jako obywatel, kto zapłacił za ten sondaż i z jakich środków, może któryś z dziennikarzy raczyłby zapytać